Statsministeren vandt et døgn på Facebook-lancering

< Tilbage til blogoversigt
mm
FORFATTER

Martin Hartmann Jacobsen

Statsministeren vandt et døgn på Facebook-lancering

BLOGINDLÆG

Regeringens 2025-plan var tophistorien i DR’s 21.30-nyheder mandag aften. Bag Kaare Qvist kunne man se statsministeren ved skrivebordet på Marienborg. Og kommunikationsmæssigt var dét mandagens tophistorie. For Lars Løkke og regeringen brød – til journalister og kommentatorers harme (og deres brokkeri gjorde faktisk regeringen en tjeneste) – kutymen for lancering af store politiske oplæg. Hovedelementerne blev breaket, da statsministeren gik live på Facebook kl. 20ish. Og derfra havde DR været nødt til at hente billedsiden.

Det er ikke tidligere set i en dansk, politisk kontekst, men vi kommer helt givetvis til at se meget mere af den slags politisk kommunikation. Og hvorfor? Fordi Løkke her får enestående mulighed for at stå alene på scenen, tale helt ufiltreret uden mediernes redigering og spørgsmål – og komme i øjeblikkelige dialog med vælgerne. Samtidig er Facebook-lanceringen et helt oplagt startskud på regeringens turné rundt i Danmark. Den slår tonen an til mere og direkte dialog med danskere overalt i landet. Politik bliver transmogriffet ud af Christiansborg og direkte ned i folkehavet (og ikke kommentatorhavet).

Men hvordan gik det så? Lykkedes Facebook-taktikken så i praksis?

På plussiden

– Regeringen har siddet på dagsordenen, fra regeringen søndag aften afslørede, at 2025-planens hovedelementer ville blive præsenteret først på Facebook mandag aften og i sin helhed på et pressemøde tirsdag. De andre partier har selvfølgelig forsøgt at klemme sig ind. Og medierne har spekuleret på livet løs. Men det ændrer ikke ved, at regeringen sad på dagsordenen i nærmest uhørt grad.

– Primingen af Facebook-præsentationen, også i annoncer, skabte i løbet af mandagen en metadebat blandt fx journalister. Den tændte op for endnu mere opmærksomhed.

– Omkring 10.000 tunede ind og så med. Hvor mange der så reelt så det hele, ved kun Venstres kampagneteam. Men allerede 3 timer efter, var udsendelsen blevet vist 115.000 gange, havde genereret +4200 reactions og +2300 kommentarer. Dette tal er siden vokset markant. Derfor er det helt indiskutabelt, at Løkke og regeringen er nået meget bredt ud. Også hjulpet på vej af den massive mediedækning hele mandag aften på bagkant af talen. Og mon ikke også det giver Venstre ekstra rygstød i forhandlingerne med blå blok. Pludselig er 5 pct.-lettelsen af topskatten- i tillempet udgave – ikke længere et ønske fra Liberal Alliance, men nu fastcementeret blandt en markant del af befolkningen. Og det er i sig selv tankevækkende, at der flere timer efter talen fortsat var tavshed fra Anders Samuelsen og Kristian Thulesen Dahl på Facebook.

– Liveudsendelsen, som nu er blevet til en video, er oplagt at seede yderligere ud via Facebook. Enten i sin fulde form, eller i mindre cut-downs.

– Facebook-lanceringen er i kombination med den forestående 2025-turné designet så borgernært og involverende, som et regeringsoplæg næsten kan være.

På minussiden

– Løkke valgte et klassisk format (en digital nytårstale), der ikke er skræddersyet til sociale medier. Derfor spændte selve eksekveringen ben for, at potentialet ved ”one man-showet” blev helt forløst. Talen var for lang. Og statsministerens og hans hold burde have brudt med krimibogsformatet, hvor vi skal vente i åndeløs spænding eller utålmodigt afhængigt af temperamentet. Hvorfor ikke starte med at præsentere hovedpointerne – de gode nyheder – frem for baggrund?

– Grafikker eller billeder med nøglebudskaber kunne have cementeret fx skattelettelserne i et letfordøjeligt – og delbart – format. Grafikker eller billeder med budskaber, kunne også være seedet ud på bagkant af udsendelsen, for derigennem at maksimere udbyttet af formatet. Havde regeringen brugt de greb, kunne deres ambassadører i befolkningen meget hurtigere være blevet mobiliseret på de sociale medier.

– Facebook Live muliggør dialog og besvarelse af spørgsmål fra brugerne. Den mulighed for dialog greb Løkke ikke – i stedet blev det til en klassisk monolog. Og så var vi formentlig en del – som så talen på en smartphone – der blev noget distraheret af det til tider meget hidsige kommentarspor.

– Præsentationen var syv minutter forsinket. Syv minutter! I den tid tunede brugerne ind på et billede af Marienlyst. Her missede Løkke en oplagt mulighed for, at highlighte de væsentligste pointer, så brugere der scrollede gennem deres feed hurtigt kunne blive eksponeret for nøglebudskaber uden nødvendigvis at se ”udsendelsen”

– Løkke gik live samtidig med, at afsnit to af den nye sæson af ”Dicte” startede på TV2, og ”Sporløs” var i gang på DR1. Med 848.000 seere af ”Dicte” i sidste uge, var han oppe mod en vis konkurrence her.

Men alt i alt var regeringens første live-præsentation af en større politisk pakke og hele primingen en succes, når det handler om at sætte dagsorden på egne præmisser. Men formatet rummer bestemt også et uforløst potentiale. Lad os se, hvad der sker næste gang – efter version 1.0., som sikrede statsministeren et døgns forspring.

Skrevet af Martin Hartmann Jacobsen, Head of Digital, og Henrik Fallesen, Partner

   FORFATTER
mm

Martin Hartmann Jacobsen

Kommentér